maanantai 28. huhtikuuta 2014

tavoitteena rentous

Heippa kaikki!

Saavuin just tallilta kotiin ja päätin tulla kertomaan teille mitä mulla oli tänään hevosten kanssa ohjelmassa. Lillillä mulla oli koulutunti illalla klo 19 ja Leevin ratsastin sen jälkeen.
Lillin kanssa tehtiin väistöjä, voltteja, ympyrällä suurennusta ja pienennystä sekä tempon vaihteluja. Saatiin lavat hyvin auki ja hevonen rennoksi, jolloin se löysi itseään ja omaa tasapainoaan aika kivasti.

Ajattelin nyt kertoa kuitenkin enemmän Leevistä, jolla tein myös koulutreeniä. Leevin isoin ongelma -ja no samalla vahvuus- on sen mieletön ravi, jossa se rakastaa heitellä etujalkoja ja jyrätä hirveellä paineella. Ongelma tässä on se, että vaikka se ehkä näyttää tosi "mageelta" niin se ei ole ollenkaan töissä, saati liiku kropan läpi rennosti käyttäen itseään. (Koulurata ravi on asia erikseen, mutta puhun nyt siitä ravista mitä se tarjoaa mulle kotona). Nyt siis mulla on ollut suuri projekti saada se joka koulutreenissä ihan rennoksi ilman yhtään painetta ja stressiä. Se vaatii multa TOSI vakaata keskivartalon hallintaa ja painopisteen tiedostamista. Heti jos heilahdan satulassa, Leevi ottaa sen laukannostona tai vetää herneen nenään.

Oon tainnut puhua täällä kuvioiden ratsastamisesta ja siitä miten paljon olen oppinut rakastamaan niitä. Valmiiksi päätetty selkeä kuvio, jota ratsastan helpottaa elämää niin paljon. Pääsee keskittymään hevoseen paljon paremmin, kun tietää selvät reitit joita pitää ratsastaa. Kuvioon voi aina lisätä sitä, mitä tarvitsee : ristipistoa alta juokseville, tempon muunteluita terävyyttä tarvitsevalle... Ihan mitä vaan.  Ratsastin itse tällaista kuviota tänään:


Ratsastussuunta oikea kierros.
1) ylitä puomi suoralla hevosella ravissa. Puomin jälkeen pohkeenväistö uralle.
2) uralle tultua (laukka)voltti oikealle puomin yli, voltin loppuessa taas raviin
3)pohkeen väistöä uran sisäpuolelle reilusti
4) laukkavoltti vasemmalle ja voltin loppuessa raviin
-uudestaan ja uudestaam:) -

Eli tavoitteena oli vain kropasta läpirento heppa, oma istunta jämpti, mutta rento. (videosta näätte kuinka mun pää hytkyy ravin tahdissa... taisin mennä vähän liiasti sisälle siihen rentouteen haha). Videossa on ihan hyviä pätkiä, oon onnellinen että laukannostot painolla on kehittyneet tosi paljon!! :)
 
-Renja

2 kommenttia:

  1. Olisi todella mukava saada tämän kauden kisakalenteria tänne!:))

    VastaaPoista
  2. Jep! Tulossa seuraavaan postaukseen :)

    VastaaPoista